2025/09/18     כ"ה אלול התשפ"ה feed-image Feed Entries

loupiacפרשת נצבים תשפ"ה, בוטריטיס, שאטו דאופין רונדילון – לופיאק

הפרשה שלנו פותחת במילים אלה: "אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹקֵיכֶם, רָאשֵׁיכֶם, שִׁבְטֵיכֶם, זִקְנֵיכֶם, וְשֹׁטְרֵיכֶם, כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל. טַפְּכֶם, נְשֵׁיכֶם, וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ, מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ" (דברים כט/י).

משה רבנו מציין שכולנו נצבים לעבור בברית. לכאורה, הוא ציין רק מגזר אחד: "מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ". יותר מתאים לציין שני קצוות, כגון: "מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ וְשֹׁאֵב מֵימֶיךָ, עד הנשיא", או "עד ראש בית הדין". אלה הם שני הקצוות. דוגמה: בתוכחה של שבוע שעבר נאמר: "יַכְּכָה ה' בִּשְׁחִין... מִכַּף רַגְלְךָ וְעַד קָדְקֳדֶךָ" (דברים כח/לה). אלה הם שני הקצוות של הגוף.

אמנם את השאלה של שואב המים וחוטב העצים אפשר לשאול גם על אברהם אבינו. הוא נשבע שלא ייקח מהשלל של סדום שום דבר, ואמר: "מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל, וְאִם אֶקַּח מִכָּל אֲשֶׁר לָךְ" (בראשית יד/כג). הרי "חוט ושרוך נעל" מייצגים צד אחד של השלל, ובמקום זה נכון לכאורה לומר: "מחוט ושרוך נעל ועד תכשיטי זהב ושכיות חמדה"! התשובה היא ש"חוט" הוא חוטי כסף זוהרים שהבנות שילבו בתוך שערות הראש שלהן. ממילא, אברהם מדבר על כל צורת האדם, מהשרוך בתחתית הרגל ועד החוט שמעל הראש.

עוד נותר לנו לברר מה זה: "חֹטֵב עֵצֶיךָ וְשֹׁאֵב מֵימֶיךָ". ההסבר הוא שבני ישראל התפזרו בארצם מצפון הגליל עד מרכז הנגב ומדבר יהודה הענק. הצפון בזמנם שפע נחלים ומעיינות (מקורות מעמידים בהם כיום משאבות). שם אין צורך בשואבי מים, בכל לפנות ערב יוצאת צעדת בנות בית יעקב, כל נערה וכדה על שכמה, להביא מים מהמעיין או הנחל שלמרגלות ההר. מאידך, הצפון מיוער, והתפרנסו שם מחטיבת עצים. הדרום הוא בדיוק להיפך, אין שם עצים ואין שם מים. רבים מצאו פרנסה בהובלת שיירת חמורים או גמלים טעונים נאדות מים מהנחל הרחוק. ממילא, משה רבנו כורת את הברית עם כל אזרחי הארץ, הצפוניים והדרומיים, כפי שהוא בעצמו מדגיש: "כָּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל".

חשבתי על דוגמה נוספת של סקטור שיש בו שני מקצועות הנראים קרובים, אבל יש ביניהם פער עצום: הכורם והיינן. שניהם מתעסקים באותו נושא, וזה נשמע כמו "חֹטֵב עֵצֶיךָ וְשֹׁאֵב מֵימֶיךָ", אך למעשה הם מייצגים מקצועות שפער גדול ביניהם. הכורם אינו צריך לפגוש את היין ולא את אוהבי היין, הוא צריך לדעת חקלאות, לטפל בכרם, ולדעת מתי האשכולות נמצאים בשיא ההבשלה (בשביל זה צריך גם קצת ידע בכימיה). הוא לובש בגדי עבודה, כובע שמש רחב, נמצא בכרם לעיתים קרובות, והלב שלו נמצא שם כל הזמן.

מאידך, היינן חייב להיות ייצוגי, לפגוש כל הזמן אוהבי יין, להיות עם יד על הדופק, לגלות ללא הרף זנים חדשים, ולחשוב כיצד משלבים אותם בתוצרת המוגמרת. תמיד נוספים "שחקנים חדשים" זני ענבים שונים. חלקם מאוד מתוק, חלקם מאוד כהה, חלקם כבד ואפילו סמיך וכדומה. היינן "שובר את הראש", כמה אחוזים לקחת מכל אחד כדי להביא לאיזון מוצלח. בשביל זה צריך לפגוש עוד ועוד אנשי מקצוע ואוהבי יין, לשמוע חוות דעת, שהרי היקב אינו רוצה לכפות את טעמו של היינן הראשי על ציבור הקונים. על כן, חייבים להגיע לממוצע שיהיה מקובל על ציבור הלקוחות.

כיוון שמאמר זה הוא המסכם של שנת תשפ"ה, עלינו לזכור שיש צפוניים (חוטבי עצים), ויש דרומיים (שואבי מים), יש כורמים (אנשי חקלאות), וייננים (אנשי עסקים), ושאר מגזרים לרוב, כולנו נעבור בברית ה', נכתב ונחתם לשנה טובה ומבורכת.

לקראת ראש השנה, זה הזמן לחרוג מהשגרה ולהרים כוס יין מתוק, כי כמו התפוח בדבש, גם היין יכול להיות סמל לשנה מתוקה וטובה.

מבין שלל היינות המשובחים, המתוקים תופסים מקום מיוחד, לא רק בגלל הטעם, אלא בזכות המסורת והאווירה שהם יוצרים סביב שולחן החג.

השבוע קיבלתי יין חדש מצרפת, מאזור לופיאק, חבל ארץ סמוך לסוטרן המפורסמת, הידוע בייצור יינות קינוח כבר מהמאה ה־13. האקלים שם ייחודי: שמש ים־תיכונית ביום, קור לילי וערפל נמוך, שילוב שמאפשר את התפתחות הבוטריטיס (הריקבון האציל), אותו תהליך טבעי שמעניק ליין את עומק הטעמים והארומות המיוחדות.

שאטו דאופין רונדילון – לופיאק יין עשיר בטעמי פרי בשל, משמש ואפרסק, עם נגיעות דבש, תבלינים ופרחים. חמיצות טובה מאזנת את המתיקות, ויוצרת חוויית שתייה אלגנטית ומרשימה. מומלץ לקרר מעט לפני ההגשה.

אלכוהול: 13.5% כשרות: בד"צ העדה החרדית וכדתיא. המחיר: 130 ₪ גודל הבקבוק: 375 מ"ל

לחיים, שבת שלום

שנה טובה

שרגא – אתר היין הכשר

ki tavo25פרשת כי תבוא תשפ"ה, רוזה ובית אלפא, יקב עמק יזרעאל

בפרשת השבוע נאמר: "וְהָיָה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱלֹקֶיךָ, לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל מִצְוֹתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם, וּנְתָנְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ עֶלְיוֹן עַל כָּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ" (דברים כח/א).

על הבטחה זו מביאים חז"ל את הפסוק: "לְרֵיחַ שְׁמָנֶיךָ טוֹבִים, שֶׁמֶן תּוּרַק שְׁמֶךָ" (שיה"ש א/ג), ואומרים שהתורה נמשלה לחמישה דברים: מים, יין, דבש, חלב, שמן, ועל כל אחד מביאים פסוק המשבח את המשקה ההוא, וממילא זה מפאר את התורה ואת עם ישראל השומרים את מצוותיה, וזה יגרום שה' יעשה אותנו עליונים על כל הארץ (דברים רבה ז/ג).

הפסוק שחז"ל מביאים על היין הוא: "לְכוּ לַחֲמוּ בְלַחֲמִי וּשְׁתוּ בְּיַיִן מָסָכְתִּי" (משלי ט/ה). זה מעניין שפסוק זה אינו מדבר בשבח היין, לא אומר שום דבר על טעמו, על מצב הרוח שהוא גורם, אלא מדבר רק על היין עצמו, כי את היין אין צורך לשבח, אלא: "תטעם – תבין"!

מה נבין? "וּנְתָנְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ עֶלְיוֹן עַל כָּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ". איך זה עובד? היין הוא עליון על שאר המשקים, וזה הרמז לעליונות שה' מעניק לעם ישראל. ממילא ברור מדוע לא צריך לומר אף מילה על היין, אלא רק "שְׁתוּ בְּיַיִן מָסָכְתִּי". תעשה את זה מתון, באווירה מתאימה, ותבין מבלי שיצטרכו להסביר לך שום דבר.

ישנם יקבים שהפנימו את המסר הזה, מבלי שיקראו את המאמר כאן, והפסיקו לכתוב על התווית של הבקבוק את שמות הזנים מהם מורכב היין. הגישה שלהם היא פשוטה: "תטעם – תבין".

בתקופה האחרונה גישה זו מאוד נצרכת, כיוון שעם פתיחת שוק היין ליקבים מארצות תבל, קיבלנו הרבה זני גפנים של ארצות חו"ל, ועל מדף היין נמצאים יותר מעשרה שמות חדשים שאיש לא שמע עליהם בארץ ישראל. הצד השווה של כל הזנים הוא שיש בהם את כל הדרוש בשביל לייצר יינות איכותיים, על כן הם מפיקים יין עם בערך 14% אלכוהול. אך גלריית הטעמים, הריחות והגוונים מאוד רחבה. ייננים בודקים בכובד ראש מה מתאים עם מה, כמה אחוזים מכל אחד – הכול כדי להביא ללקוח משהו מאוזן וטעים.

בעובדה זו מקיים היקב את מה שחז"ל הבינו כאן, וכשדיברו על המשקים, בכל אחד ציינו את המעלה שלו, ואילו ביין הם רק אמרו: "שְׁתוּ בְּיַיִן מָסָכְתִּי". תזכרו שזה נמשל לתורה, וזה כבר יעשה שהתורה תהיה יקרה בעיניכם.

תזכורת: שבוע הבא זה השבוע האחרון של השנה, ביום שני שאחריו תהיה כבר שנת תשפ"ו. על החג של ראש השנה ציווה נחמיה את הבאים לארץ ישראל לבנות את בית המקדש השני: "אִכְלוּ מַשְׁמַנִּים וּשְׁתוּ מַמְתַקִּים, וְשִׁלְחוּ מָנוֹת לְאֵין נָכוֹן לוֹ, כִּי קָדוֹשׁ הַיּוֹם לַאֲדֹנֵינוּ, וְאַל תֵּעָצֵבוּ, כִּי חֶדְוַת ה' הִיא מָעֻזְּכֶם" (נחמיה ח/י).

השבוע אספר לכם על שני יינות מ'יקב עמק יזרעאל' שמביאים את רוח העמק.

רוזה דרך הים 2024 – רענן, אלגנטי ויבש, עם ארומות ליצ’י ואפרסק לבן.

בית אלפא 2024 – בלנד אדום ים־תיכוני, עשיר בפירות ותבלינים, גוף מאוזן וסיומת חלקה.

כשרות: רבנות מקומית, O.K

לחיים ושבת שלום

כתיבה וחתימה טובה

שרגא – אתר היין הכשר

לעמוד היקב

guvrin18פרשת שופטים תשפ"ה, גוברין 2018, יקבי כרמל

בסוף מסכת הוריות מְדָרֶגֶת המשנה את המעמדות בעם ישראל: כֹּהֵן קוֹדֵם לְלֵוִי, לֵוִי לְיִשְׂרָאֵל, יִשְׂרָאֵל לְמַמְזֵר, מַמְזֵר לְנָתִין, נָתִין לְגֵר, גֵּר לְעֶבֶד מְשֻׁחְרָר. אֵימָתַי? בִּזְמַן שֶׁכֻּלָּם שָׁוִים. אֲבָל אִם הָיָה מַמְזֵר תַּלְמִיד חָכָם, וְכֹהֵן גָּדוֹל עַם הָאָרֶץ, מַמְזֵר תַּלְמִיד חָכָם קוֹדֵם לְכֹהֵן גָּדוֹל עַם הָאָרֶץ (הוריות י"ג, א).

כשנגיע לגמרא שם, יש הרבה מה ללמוד ולהתפעל בסולם הערכים הזה. אנו נשים לב לעובדה שתלמיד חכם מצליח לעקוף את כל הרשימה. מעניין שאנו פוגשים את הרעיון הזה גם בפרשת השבוע. תחילה "שופטים ושוטרים" בזמן התנ"ך בחרו בתלמידי חכמים לנהל את בית הדין, שכיום נקרא "בית המשפט". הפרשה הבאה בתורה: "שום תשים עליך מלך" (דברים י"ז, ט"ו). אחר כך: "לא יהיה לכהנים הלוויים חלק ונחלה בעם ישראל" (דברים י"ח, א). אחר כך: "כי יבוא הלוי" (דברים י"ח, ו). בפרשה מופיע גם המלך, והמשנה דיברה כנראה על מה שיש לנו בזמן הזה.

אנו רואים שהשופט והשוטר עקפו את כל המעמדות, גם את הכהן וגם את המלך, כי התורה יקרה מִפְּנִינִים (משלי ג', ט"ו), כלומר: יותר יקרה מכהן גדול שנכנס לפני ולפנים. והמלך יותר חשוב מהכהן הגדול, שהרי התורה אסרה על המלך לוותר על כבודו. אבל כשהוא נאלץ לכבד תלמיד חכם, זה לא הוא שמוותר, אלא שביחס לתלמיד חכם יש חישוב מסלול מחדש. לא מכבדים את האיש החכם, אלא מכבדים את התורה שהוא יגע בה, עד שהיא הפכה אותו לאיש מרומם מכל.

עם תובנה זו נעבור לנושא שלנו. גם בברכות יש דיני קְדִימָה. העיקרון הוא ראשי התיבות: "המגע אש"  דהיינו: המוציא, מזונות, גפן, עץ, אדמה, שהכול. זה נושא מרתק, שבעזרת ה' ניגע בו פעם. על כל פנים, אנו רואים שברכת הגפן נמצאת במקום שלישי, ובכל זאת בשבת אנו מקדימים אותה לפני המוציא ומזונות. ההסבר הפשוט הוא שאסור לאכול לפני קידוש, אבל זה עצמו צריך ביאור: למה שנעשה קידוש על הגפן ולא על חלה או עוגה?

התשובה מקבילה למה שקורה עם תלמיד חכם. יין זה לא סתם ענבים סחוטים, אלא תירוש שעבר שִׁבּוּחַ והתיישנות. אחר שהיין קיבל את זכות הקדימה שלו, גם תירוש צעיר זוכה להיות כשר לקידוש. כי תפוזים סחוטים זה "מיץ תפוזים", וענבים סחוטים הם "תירוש". בדיוק כמו בתורה, תלמיד חכם הוא לא איש עם ידיעות, אלא איש מרומם. התורה הקדושה עושה אותו "איש קדוש", ולמרבית הפלא גם ביין זה כך! הרי היין הוא "נסכים", שהם חלק בלתי נפרד מהקורבנות. כי זה לא "ענבים סחוטים", אלא הרבה מעבר לכך.

יועיל לנו אם נזכור את המאמר בשעת הקידוש, וגם כשלוגמים מעט בזמן הסעודה. הלגימה עשויה לחבר אותו למקום יותר מרומם, מאשר סתם משהו טעים, כאילו זה היה שניצל או גלידה.

הנה ההצעה של השבוע בהשראת המאמר:

סינגל ויניארד של "יקבי כרמל" מענבי פטיט סירה שנבצרו מכרם פראי ובוגר בן כ־40 שנה.

הכרם שוכן בגוברין שבשפלת יהודה, אזור שמתאפיין באקלים שמעניק לענבים עוצמה ואופי.

היין התיישן במשך שנה וחצי בחביות עץ אלון, והתוצאה: צבע אדום עמוק נוטה לשחור, גוף מלא, טעמים עשירים של פירות שחורים בשלים, עם נגיעות של וניל, קפה ותיבול עדין.

אלכוהול:13% המחיר כ 120 ש"ח. כשרות: רבנות מקומית O.U ובד"צ מהדרין של הרב רובין.

לחיים שבת שלום

כתיבה וחתימה טובה

שרגא – אתר היין הכשר

לעמוד היקב

פרשת כי תצא תשפ"ה, ליזה שרדונה, יקב אלכסנדר

בפרשת השבוע ישנו סיפור עגום על נער סורר ששותה יין (דברים כא/יח).

אני תמה – האם היין לא טוב? הרי הרבה פרקי שבח אנו מוצאים עליו במקרא.

את מעמד הר סיני ואת אוהל מועד משווה שלמה המלך למשהו נכבד ביותר: "בֵּית הַיָּיִן" (שיר השירים ב/ג–ד, ברש"י שם, ובמדרש רבה על שיר השירים ב/טו). רב נחמן אמר שרק אחר שישתה רביעית יין, הוא מסוגל לדון באופן מאוזן (עירובין סד/א). אפשר לצטט עוד פסוקים ומאמרי חז"ל, אך למה לנו לעשות זאת? הרי אנו רואים שהיין מלווה את כל סעודות המצווה שלנו, ואף בבית המקדש היין הוא מרכיב עקרוני בקורבנות.

אני מבקש לשלול את התשובה הפשוטה: "תלוי בכמות" – למרות שהיא נכונה, אבל כאן לא מדובר בשיכורים. על הבן הסורר אומרים חז"ל שהוא שתה חצי לוג יין. זה בערך מאתיים וחמישים מ"ל. יש לזכור שבזמנם היו מוזגים את היין בשבעים אחוזי מים. כלומר: הנער שתה בסך הכול פחית אחת של בירה קלה, עם לא יותר משניים או שלושה אחוזי כוהל. הרי שלא מדובר על שכרות. מסתבר שהבעיה הייתה "הגיל".

אין צורך להביא ראיה מהמקורות שיין עושה משהו בנפש, ככתוב: "וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ" (תהילים קד/טו). עוד כתוב: "יִתֵּן בַּכּוֹס עֵינוֹ, יִתְהַלֵּךְ בְּמֵישָׁרִים" (משלי כג/לא). פסוק זה לא נאמר בנימה חיובית, אלא כביקורת על כך שאחר היין תמונת העולם הופכת ל"מישרים" – שטוח, אין מחסומים, חששות, רתיעות ואיסורים (יומא עג/ב–עד/א). זו הסיבה שכל כך מסוכן לנהוג כשקצת אלכוהול מתערב לנו בשיקול הדעת. בעקיפה רואים את המכונית ממול, גם רואים שהיא די קרובה, אבל מצב הרוח הוא יותר מדי מרומם מכדי לראות את הסכנה.

זו הסיבה שֶׁנָּדָב וַאֲבִיהוּא, בני אהרן, נכנסו לתוך המשכן והתקרבו אל המזבח. כך היה הסיפור: "וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי ה', וַתֹּאכַל עַל הַמִּזְבֵּחַ אֶת הָעֹלָה וְאֶת הַחֲלָבִים, וַיַּרְא כָּל הָעָם, וַיָּרֹנּוּ וַיִּפְּלוּ עַל פְּנֵיהֶם" (ויקרא ט/כד). כולם מתעלפים, ושני נערים צעירים צועדים בגאון ובביטחון אל תוך המשכן. מהיכן ה"גבורה" הזו? אומרים חז"ל שהם נכנסו "שתויי יין"! יין שובר מחסומים! כשרב נחמן שותה יין לפני שהוא יושב לדון, זה כדי שהוא יוכל לחשוב מחוץ לקופסה. וכשנער עושה כן, זה כדי לשבור את המסגרת.

תובנה זו תשפוך אור על נושא שלמדנו בדף היומי בשבוע שעבר: "ההיא מסוביתא דמסרה לה איקלידא מפתחה לעובדת כוכבים" (ע"ז ע/ב). מבאר רש"י: "מסוביתא" – מוכרת יין בחנות, כמו: "זולל וסובא" (פרשת השבוע שלנו). רש"י מתכוון שהמילה "מסוביתא" היא לשון "סביאה". יש איש מקצוע מיוחד למזיגת יין, והגברת האחראית הזו מסרה את מפתחות מרתף היין לחברה גויה שלה. איש מקצוע זה מכונה בצרפתית "סוּמַלְיֶה", ובתרגום לעברית קוראים לזה "אוֹצֵר הַיַּיִן". מקצוע ככל מקצוע אחר, אבל... לא מתאים לנערים צעירים. הם צריכים לבנות מסגרות, לחזק גבולות ולהציב גדרות. כשהוא יהיה מבוגר ויציב – כבר מותר יהיה לו ללמוד בדיוק היכן הגבול, ועד כמה אפשר למתוח את החבל.

השבוע נחשפתי ליין יוצא דופן: "ליזה" שרדונה,של 'יקב אלכסנדר' מסדרת הורים (מחווה לאמו של יורם, היינן ובעלים של היקב). זהו יין לבן, עשוי כולו מענבי שרדונה שמקורם בכרם ותיק בן 33 שנים, השוכן בכרם בן-זימרה שבגליל העליון.

הענבים נבצרו מיבול נמוך, תחת משטר מים קפדני ובידי כורם מסור, שילוב שהניב יין בעל ארומות מדויקות וטעם מאוזן ומרשים. היין התבגר במשך שלושה חודשים בחביות עץ אלון ישנות, מה שהעניק לו עומק מבלי להשתלט על הרעננות הטבעית של הזן.

(הכתר שעל התווית הוא פרט מתוך תליון שרשרת, חלק מאוסף תכשיטים טוניסאיים מבית אלכסנדר)

אלכוהול: 12.8% כשרות: רבנות מקומית, O.U טארטיקוב, בד"צ בית יוסף. מחיר: כ־120 ₪ לבציר עדכני.

לחיים, שבת שלום

כתיבה וחתימה טובה

שרגא - אתר היין הכשר

לעמוד היקב

classico23פרשת ראה תשפ"ה, קלסיקו 2023, יקב פלם

כל שנה בפרשת 'ראה' אני נושם לרווחה, לא צריך לחפש על מה לכתוב. יש בפרשה זו את דיני 'מעשר שני', נושא שיכול 'לפרנס' עשרה מאמרים. על אכילת מעשר שני בירושלים נאמר: "לְמַעַן תִּלְמַד לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ כָּל הַיָּמִים" (דברים י"ד, כ"ג). לא האכילה עושה את זה, אלא האכילה בירושלים.

על כל פנים, אנו זוכים לקרש קפיצה נעים, קל וידידותי כדי להגיע אל היעד. כשנקרא אודות חכמי ישראל והצדיקים לדורותיהם, מאז חורבן בית המקדש, ועל הדרך הקשה והמאומצת שהם נדרשו לעשות כדי להגיע לדרגותיהם הגבוהות — אז נוכל להבין איזו זכות הייתה לנו בזמן בית המקדש: להסב ליד שלחנות ערוכים, במקום ללמוד ספרי מוסר בשפתיים דולקות (לשונו של ר"י מסלנט זצ"ל).

הבה נחדד ונפרט: אדם זקוק לחצי טון חיטה לשנה לצריכה ביתית [ק"ג וחצי לכל יום]. לשם כך עליו לזרוע דונם אדמה, ולהתפלל לגשם ולשאר המערכות שייטיבו עם התבואה בשדה החשופה לגורלה.

יצחק אבינו זכה ל"מאה שְׁעָרִים" (בראשית כ"ו, י"ב) זה נס החורג מגבולות הטבע. החקלאי הממוצע אינו מתפלל לניסים, הוא זורע כמות מספיקה עבור התוצרת שהוא מצפה לה. אבל הוא כן מתפלל שהכול יזרום למישרין. כמובן שאין לו שום ערבון, אבל יש אפשרות לקבל 'פרוטקציה' בשמים

נאמר בתורה: "עַשֵּׂר תְּעַשֵּׂר" (דברים י"ד, כ"ב). כפל המילים מתבאר: "עַשֵּׂר בִּשְׁבִיל שֶׁתִּתְעַשֵּׁר" (שבת קי"ט, א). כלומר: אם החקלאי ייקח חמישים ק"ג קמח לאכול בירושלים, או את המחיר שיקנה בו בשר ויין, זה מעניק ערובה שהשדה תאיר פנים ותניב שפע תבואה.

כלומר: צריך מאוד הרבה זכויות כדי לקבל נס חריג, וזכויות עממיות כדי להשתלב במערכת חוקי טבע מסבירי פנים. דוגמה: שרה אמנו הייתה עֲקָרָה (בראשית י"א, ל') הייתה חסרה לה כל מערכת ההולדה, והיא זכתה לנס חריג. אבל חנה, אמו של שמואל הנביא, כשהיא ביקשה בן, היא הציגה את הרצון הזה כבקשה טבעית. כל המערכות פועלות, אנא ה', שהן לא תהיינה לבטלה (ברכות ל"א, ב'). זו תפילה לגיטימית, שעם קצת זכויות אין סיבה שהיא לא תתקבל.

מכאן לנושא שלנו, כלפי מה הדברים אמורים? בשבוע שעבר עברנו שבוע שלם של חום חריג. הענבים כמעט התבשלו במקומות הנמוכים. השרב הכבד הזה כלל הרבה אבק ממדבריות המזרח. האם זה עשה טוב לענבים, כלומר, ליין? לרוב הייננים אין תשובה ברורה. כורמים רבים הזדרזו לבצור את הענבים, אפילו שזה היה קצת לפני הזמן. לא לוקחים סיכון. אבל כרמים רבים נשארו מכוסים אבקת לֶס מדברית.

ברור שכל האדמה תשקע בחבית, וכשיש הרבה אבק ואדמה, זה יכול להגיע להרבה בוץ במיכל. אבל כל מה שמעל הבוץ הזה הוא יין שהאבק הזה תרם לו משהו. מהו ה'משהו' הזה? טוב או רע? זאת נוכל קצת לדעת רק בעוד חצי שנה, כשיגיע היין הלבן. אבל תמונה אמיתית תהיה לנו בעוד שנתיים, כשנבדוק את היין האדום, אשר כל מה שלא יין נקי כבר הספיק לשקוע. לעת עתה, חלק מאיכות היין הזה לוטה בערפל. אם זה יעשה את היין ליותר משובח, זה לא נס, כי קל יהיה להסביר את הסיבה, בחומרים המעניינים ש'השתזפו' ששת אלפים שנה בלהט המדבר.

מסתבר שהקונטרול לטיב התוצרת הוא בידיים שלנו. המעשרות שלנו הם הַ'שַּׁלָּט', שמסוגל להביא ברכה גדולה, בלי שום נס. בעזרת ה'. [נא לשמור את הכתבה הזו, ולעיין בה בעוד שנתיים]

לעת עתה יש לנו עדיין שפע של יין משובח בלי אדמת לֶס. הנה דוגמה של יין מומלץ, לכבוד שבת מברכין 'א-ל-ו-ל'.

לאחרונה פתחתי בקבוק 'קלסיקו' 2023 של "יקב פלם" בלנד אדום שמגיע מהכרמים של הרי יהודה. שילוב מצוין של הזנים קברנה סוביניון, מרלו, סירה, פטי ורדו, וטיפה (3%) קריניאן שהתבגרו 10 חודשים בחביות עץ אלון.

התוצאה היא יין עשיר, מאוזן, עם גוף בינוני-מלא, טאנינים רכים, חמיצות מרעננת, וארומות של פירות יער, תבלינים ועץ קלוי.

אלכוהול: 14% כשרות: רבנות אזורית, בית יוסף, OK והמחיר: 130 ₪

לחיים ושבת שלום

שרגא – אתר היין הכשר

לעמוד היקב