2024/05/16     ח' אייר התשפ"ד

פרשת ואתחנן תשפ"ג, מוסקטו, יקב ירושלים.

פרשת ואתחנן תשפ"ג, שבת נחמו, מוסקטו, יקב ירושלים

לשבת זו שלפנינו יש שם מאד מלבב: 'שבת נחמו', אכן כן, כך פותחת ההפטרה: "נחמו נחמו עמי, יאמר אלקיכם", הבה נדבר עברית תקנית, 'נחמו' זה לא 'תתנחמו', אלא 'תנחמו'! כשהנביא מסיים את הפסוק: "יאמר אלקיכם", זאת אומרת שה' הטיל עלינו תפקיד, וקבע את זה בפקודה, כל אחד ואחד מאלה שיש להם אוזן קשבת, צריך לקום ולהתחיל לנחם, "דברו על לב ירושלים, קראו אליה" וכן הלאה. 

אם הציווי היה אומר 'תתנחמו', היינו מנסים לחשוב על ימים טובים יותר באופק הקרוב, על צרות שיפסיקו, על ישועות שיגיעו וכן על דרך זו, ישנן דרכים להכניס נחמה ותקווה אל הלב. אבל כשהציווי הוא לעשות זאת לאחרים, זה כבר פרויקט השייך למגידים המקצועיים. יש את הרב אלימלך בידרמן שליט"א, הרב ברוך רוזנבלום שליט"א. רבי שלמה לוינשטיין שליט"א, ועוד (אני יכול להעתיק את רשימת המגידים מהאתר "קול הלשון"). אבל אני? מאימתי? כיצד? מי ישמע לי? מה אומר? רבותי, תתפלאו לשמוע זה לא רק קל, אלא ישנה הוראה מפורשת וברורה כיצד לעשות זאת. כך אומר שלמה המלך: "תְּנוּ שֵׁכָר לְאוֹבֵד וְיַיִן לְמָרֵי נָפֶשׁ" (משלי לא/ו). על פסוק זה אומרים חז"ל: "לא נברא יין אלא לנחם אבלים" (עירובין סה/א). הנה מרשם פשוט. 'תנו יין', כי הוא מנחם אבלים. איני סבור שזו הדרך היחידה, אבל על ההלכה: "משנכנס אדר מרבין בשמחה", שאלו את הרב חיים קניבסקי זצ"ל: "כיצד עושים זאת"? הוא השיב בפשטות: 'שותים יין'! הלא כתוב: "יין ישמח לבב אנוש" (תהילים קד/טו). כמובן שלא צריך להיות צמוד לבקבוק היין, כאילו שזו אינפוזיה. היין הוא 'סטרטר', חצי כוס מדליק שמחה, פותח את הלב, חושף אפיקים, ואחר כך כבר רצים עם השמחה עד ראש השנה. ממילא בשבת נחמו, ובכל 'שבעה דנחמתא', שבע שבועות הנחמה עד ראש השנה, בזמנים אלה המציע כוס יין לחברו, ימלא את הציווי והפקודה לנחם אחרים, ואם יש לנו עוד דרך לעשות זאת, היא ודאי תתקבל ברצון לפני ה', וזה יזרז את כל סיבות הנחמה, שתבאנה במהרה בימינו, אמן.

לכבוד שבת הנחמה כדאי לשתות יין קליל, למה? כי קל לשתות ממנו עוד כוס, ואם זה יין לבן קר, בקלות נשתה שלוש כוסות, אבל את ה'בומבה' בראש נרגיש אחר כך, אז לא כדאי להפריז.

לפני כמה שבועות טעמתי את המוסקטו של 'יקב ירושלים', אבל הוא לא מיוצר פה ביקב שנמצא בעטרות, אלא מגיע מצפון איטליה, כך שגם את הבציר האחרון 2022, אפשר לשתות בלי להכנס לספיקות של שנת השמיטה.

מיד שכתבתי שכדאי לשתות יין קליל נזכרתי בו, יין מתקתק ועדין ובקלות אפשר לשתות ממנו יותר מכוס אחת.

לחיים ושבת שלום

שרגא – אתר היין הכשר

לעמוד היקב