פרשת חוקת תשפ"ג, שיראז כרם עמוקה, יקב אור הגנוז
הפרשה מדברת על פרה אדומה, אשר נקראת 'פרת חטאת' (במדבר ח/ז. זבחים קיב/א). ההסבר הפשוט הוא שזו 'חטאת' מלשון חיטוי, ניקיון, כי היא נועדה לנקות טומאה.
ההגיון מציע הסבר זה, שהרי הטמא לנפש לא עשה כל חטא. החל בדוגמא הראשונה בתורה, שהטמאים הגיעו אל משה להצטרף לקרבן פסח, והם היו אלה שטיפלו בנדב ואביהו בני אהרן שנפטרו (במדבר ט/ו). כך גם כל אנשי החברא קדישא, עושים 'חסד של אמת' (בראשית מז/כט וברש"י שם). על כן לא יכולה הפרה האדומה להקרא 'חטאת' כמו שאר קרבנות החטאת, שנועדו לכפר על חטאים.
הקדמה זו פשוטה וברורה, אלא שאם נתבונן בהפטרה של 'פרשת פרה' [הנקראת לפני פסח], תחילה קוראים את הפרשה שלנו ל'מפטיר', ואחר כך להפטרה קוראים פרק מתוך ספר יחזקאל, שם מבואר שתפקידה של הפרה האדומה הוא לטהר את הרוצחים שטימאו את אדמת הקודש של ארץ ישראל, כשה' ישפוך עלינו מים טהורים, ויחזיר את הסוררים למוטב (יחזקאל לו/יז). בדרך הפשוטה יש לבאר שהרוצח עצמו נטמא בטומאת מת בשעה שהכה בחרב את קרבנו. אבל זה הסבר קלוש, כי כנגד כל רוצח טמא, יש עוד מאה טמאים שאינם רוצחים, להיפך! צדיקים המטפלים בכבוד בגופותיהם של הנרצחים ושל שאר הנפטרים.
ההסבר הוא, שעצם מהותה של הפרה האדומה נועדה לכפר את חטאי המוות, זה מה שמביא רש"י בשם רבי משה הדרשן: תבוא האם [פרה אדומה], ותקנח את הלכלוך שעשה בנה [עגל הזהב]. כיום הזהב הוא צהוב, אך הזהב המקורי הוא אדום [מעדיפים את הצהוב כי הוא חזק יותר, אך בימי קדם עשו תכשיטים עבים, כשיש די 'בשר' גם תכשיטי זהב אדום עומדים בציפיות]. על כל פנים כיצד מכפרת הפרה האדומה את חטא העגל? ההסבר הוא, שחטא העגל החזיר את המוות לעולם. בזמן מתן תורה, פסקה מבני ישראל זוהמת הנחש, ועל זה נאמר הפסוק: "אֲנִי אָמַרְתִּי אֱלֹקִים אַתֶּם" (תהילים פב/ו), ומלאך המוות אינו יכול לפגוע בכם, אך בעקבות חטא העגל, ממשיך הפסוק: "אָכֵן כְּאָדָם תְּמוּתוּן". זאת אומרת שהעגל הביא את המוות ובעקבותיו הגיעה טומאת מת. את עובדת המוות לא יכולה הפרה האדומה לסלק, אבל את התוצאה הטמאה של המוות, מטהרת הפרה האדומה, בכך היא 'מכפרת' לבני ישראל על חטא העגל, ובכך מצטרפת 'פרת החטאת' לכל סוגי קרבנות החטאת שהיו בבית המקדש. אמנם דיניה שונים, אך בכל אופן היא נמצאת במחלקת הכפרה המתאימה לה.
כמובן שנושא זה קשור גם ליין, רציחה נקראת 'שפיכות דמים', וגם קרבנות בקר וצאן באופן בלתי הולם, אף הם שפיכות דמים (ויקרא יז/ד). לשפוך את דמו של כבש לא במקום המתאים, זו 'רציחה'! מקומו של דם הכבש הוא על המזבח, שם גם מקומם של נסכי היין. לנסכים מהדרין להביא דווקא יין אדום (מנחות פז/א). יין הוא תמצית השתיה של תנובת השדה, החיטה למנחה היא תמצית יבול השדה, הדם הזורם בעורקים הוא 'תמצית הנפש' (פסחים טז/ב, ראה דברים יב/כג). ההקבלה בין יין לדם היא כה ברורה, עד שכזכר לדם ילדי ישראל ששפך פרעה, נוהגים להדר לקחת בליל הסדר דווקא יין אדום (או"ח תעב/יא ובמש"ב).
לסיכום זהו החשבון: פרה אדומה מכפרת את שפיכות דם אדום, שגרם העגל האדום, ממילא היין האדום שעולה על שלחננו, יכול להיות 'זכר' לטהרתה של הפרה האדומה, שכיום אין לנו אפשרות להשתמש בה.
אנחנו כבר בחודש תמוז, זהו בדיוק הזמן להתחיל להתכונן לבית המקדש, כשלפתע יתקע בשופר גדול, וכולנו נזדרז לירושלים, אין לכם מושג איזה תור ענק יהיה בחנויות היין [ובשאר החנויות]. על כן אציע הפעם דווקא יין אדום כהה. [האדום הכהה אינו שיטה שונה של יצור, אלא תלוי בזן הענבים].
פטיט סירה הוא זן אדום כהה מאוד. לעומתו, יש את הזנים החיוורים והבהירים כמו פינו נואר, מורוודרה ועוד. באמצע יש ספקטרום רחב של גוונים כשאחד הכהים מבין הממוצעים הוא זן השיראז.
והשבוע פתחתי בקבוק שיראז מסדרת 'כרם עמוקה' של 'יקב אור הגנוז'.
יין אדום כהה מ100% ענבי שיראז, כרם עמוקה מהגליל העליון. חלקת הכרם נמצאת במדרון בשטח של 25 דונם בגובה של 790 מ' מעל פני הים.
היין התבגר בחביות עץ אלון שישה חודשים שהוסיפו ליין מורכבות קלה.
יין פירותי, פשוט ונעים. המחיר 65 ₪ והכשרות בד"ץ העדה החרדית.
לחיים ושבת שלום
שרגא – אתר היין הכשר